Přejít k obsahu webu

Existuje nějaký argument pro rasovou rovnost?

18 června, 2024
by
Francis Galton

Mnoho lidí věří ve vrozenou rasovou rovnost, přesto jsem pro to nikdy neviděl argument. Viděl jsem pouze pokusy zadržet lidi před opačným názorem, ať už tím, že jej nazvou rasistickou pseudovědou, tvrdíce, že rasové rozdíly by se neměly studovat, a popírajíce, že je vůbec co studovat, když říkají, že nic jako rasy neexistuje, nebo odsuzováním víry v rasové odlišnosti na podkladě toho, že to vede k posuzování nadřazenosti a podřadnosti. Abych viděl, jaký to nabralo směr, jsem shlédl video o Siru Francisi Galtonovi (1822-1911), které roku 2014 vytvořila University College London (UCL). (1)

Po debatě, která nebyla ukázána, vznesl student dotaz na děkana, proč UCL pokračuje v oslavování rasisty Francise Galtona, po němž nese jméno laboratoř a přednášková síň, zatímco podobně poctěn nebyl žádný černý akademik. Všichni zatleskali, včetně děkana, který namísto vysvětlení nedostatku památníků černých akademiků tím, že žádný z nich se nevyrovnal Galtonovým úspěchům, se omlouval a řekl, že jeho jediná obhajoba přítomnosti Galtonova jména v UCL je, že jej zdědil.

Děkan (uprostřed) aplaudující otázce, proč UCL uctila Sira Francise Galtona

Byly dotazovány tři ženy: kurátorka Galtonovy sbírky, která ukázala nástroj používaný Galtonem k měření lidských hlav; senior odborná asistentka vědeckých a technologických studií, která ukázala přehlídku vlasů lidí mnoha ras, která byla vytvořena statistikem a antropologem Sirem Ronaldem Fisherem (1890-1962); a jedna z UCL náležejícímu Petrieho muzea egyptské archeologie, která ukázala sbírku modelů hlav od Sira Flinderse Petrieho, které vytvořili starověcí Řekové, aby doložili různé druhy lidí (Petrie 1854-1942).

Kraniometr

Vzorky vlasů

Modely hlav

Žádná z žen nezmínila nic, co vědci o rasách řekli, místo toho naznačovaly, že je od nich neslušné myslet si, že se odlišují či měli o odlišnosti zájem. Zdálo se, že jejich hlavním důvodem pro tento názor bylo, že myšlenka o rasových odlišnostech s sebou nesla představy o nadřazenosti a podřadnosti. Ale to dělá jakékoliv srovnání dvou věcí daného typu, přinejmenším popisně, a přidává se hodnotící smysl, pokud se rys, s ohledem k němuž se věci porovnávají, oceňuje. Říci tedy, že zralejší ze dvou jablek je nadřazené zralostí je pravdivý fakt, a pokud někdo chce zralé jablko, je ono vhodnější. Zakazovat soudy ohledně nadřazenosti a podřadnosti znamená zakazovat porovnávání. (2)

Avšak bílí, kteří byli nuceni reagovat s hrůzou na myšlenku, že jedna rasa je nadřazena druhé, si myslí, že srovnávání ras by se zakázat mělo, a proto takové prosté  vyjádření, že černí jsou průměrně rychlejší běžci než bílí, jak je to vidět při závodech na jakoukoliv vzdálenost, nebo že bílí jsou vynalézavější než černí, jak lze vidět v historii, v nich vyvolává nepříjemné pocity. Pouhá poznámka, že bílí vybudovali katedrály dříve, než černí vůbec postavili kamennou budovu, by bylo za těchto podmínek zavrženíhodné kvůli důsledku, že bílí jsou jakožto stavitelé vůči černým nadřazení.

Účastníci ve videu tedy mohli vznést obžalobu proti Galtonovi jednoduše odkazem na jeho přesvědčení, že bílí převyšují černé v mnoha ohledech; nemuseli říkat, že nemá pravdu, nebo v jakých ohledech shledává bílé nadřazené. Tudíž student Mahmoud Arif, který byl později dotazován, řekl, že Galton věřil, že ostatní rasy jsou oproti Anglosasům podřadné, což pro něj samo o sobě zasadilo Galtonovi knockout. Odborná asistentka zmínila nadřazenost a méněcennost ne méně než čtyřikrát, přičemž každý odkaz byl pravděpodobně míněn kriticky.

Experti projevovali nelibost vůči Galtonovi a jemu podobným jinými způsoby. Kurátorka ho nazvala rasistou a poukazovala na měření lidí jako na něco odporného. Opakovala prohlášení: Galton chodil a měřil lidi. Avšak lékaři a ošetřovatelky měří lidi celou dobu a co jiného by očekávala od vědce studujícího rasové odlišnosti? Odborná asistentka  řekla, že Fisher “používal nástroje k vědeckému měření rasy.” Zamyslete se nad tím! Měření vědecky za použití nástrojů! Egyptoložka, která ukázala modely hlav, jako by vznášely obžalobu vůči Petriemu či starověkým Řekům, řekla,  že představují “takzvané rasové typy”, díky čemuž si uvědomila, jak byl Petrie ovlivněn “takzvanou rasovou vědou”. Neřekla, proč by Petrie neměl být těmito věcmi ovlivněn, nebo proč byly pouze takzvané.

Student však zmínil něco, co Galton prohlásil. V dopise novinám Times navrhoval pobídnout Čínu, aby kolonizovala východní Afriku. Mahmoud Arif jej částečně citoval: “Byl by to nesmírný přínos pro celý civilizovaný svět, pokud bychom se [prostřednictvím Číňanů] měli zkřížit a nakonec nahradit slovo na N, stejně jako ti nahradili domorodce Západní Indie ” — kdy Galtonem použité “slovo na N”, jak jsem zjistil při prohlížení jeho dopisu, bylo “negr”. Zdá se to jako zvláštní myšlenka, ale Galton to logicky zdůvodnil tím, že, ačkoliv existovali vysoce inteligentní negři, průměrný člen rasy postrádal intelekt, sebedůvěru a sebekontrolu, potřebné k zachování nějaké slušné formy civilizace, kdežto pracovití a řád milující Číňané, kteří byli produktivní ploditelé a ve východoafrickém klimatu by se jim dařilo, byli pro to obdařeni pozoruhodnými vlohami. Žádné takové empirické tvrzení se do videa nedostalo, aby se nedostalo do myslí diváků a experti je pak nemuseli zpochybňovat.

Video tedy ilustrovalo každou strategii, jež se běžně používá k odražení ideje o vrozených rasových odlišnostech. Mezi ně experti připojili Galtonovi a jeho podobným slovo “rasista”, naznačili, že se nejedná o vědce, tvrdili, že nic jako rasy neexistuje a odsoudili objektivní pozorování, jež mohla vybízet k hodnotovým soudům. Neřekli, že nezmiňované názory vědců jsou mylné— nebo spíše, zatímco neřekli, že byly empiricky mylné, tvrdili, že byly mylné morálně, aniž by si zřejmě uvědomili, že jejich moralismus byl pouze produktem historicky bezprecedentní přecitlivělosti na přírodní fakta.

V roce 2020, kdy byly strhávány sochy bílých, v některých případech nahrazovány sochami černých, a kdy kdy se ulice a budovy pojmenované po bílých přejmenovávaly po nebílých, UCL svou přednáškovou síň Galtona přejmenovala. Ovšem vzhledem k absenci dostatečně významného černého vědce, po němž by se pojmenovala, byla překřtěna na “Přednáškovou síň 115.“ (3)

Přeloženo z: https://counter-currents.com/2023/04/is-there-an-argument-for-racial-equality/

Poznámky:

1) Times Higher Education, 9. říjen 2014, “Eugenics at UCL: We inherited Galton.”

2) Další způsob, jak se vyhnout nechtěných hodnotovým soudům, je vzdát se svých hodnot. Pokud je tedy jedna rasa druhé nadřazená v umění, nebude na tom záležet, pokud umění neoceňujeme. Jinak si člověk může vybírat hodnoty tak, aby odpovídaly věcem, v nichž je upřednostňovaná rasa dobrá.

3) Evening Standard, 19. červen 2020, “University College London renames lecture theatres after criticism over eugenicist links.”

No comments yet

Napsat komentář