Skip to content

Dynasofie – Racionální etika I

Květen 5, 2014
by

U většiny aspektů našeho života, kdy chceme vědět, zda určitá idea, víra či způsob myšlení jsou správné, si obecně dáváme práci s hledáním opory ve faktech. Pokud víru nelze ověřit našimi smysly, např. atomovou povahu hmoty, lidé se nespokojovali s pouhým přešlapováním kolem spekulací a pouští se do důmyslných metod k prověření svých hypotéz. V běžném životě nemáme žádnou jistou metodu k předpovězení vývoje na burze, přesto nás tento nedostatek neodrazuje od investování na základě vývoje v minulosti a jisté znalosti obecné ekonomie.

Když dojde na spekulace ohledně života na jiných planetách, naší první úvahou je obrovský počet hvězd jen v naší galaxii Mléčné dráhy a jistá pravděpodobnost existence planet umožňujících život. Zkrátka, i když dokonce racionální lidé stojí před neznalostí, nevzdávají se svého přesvědčení, že jejich smysly jsou první a nejvíce zjevné prostředky přísunu informací, a pokud není takový přísun možný, jejich víra je ponížena na pravděpodobnost. Racionální metoda byla mimořádně užitečná, ačkoliv bychom mohli stále tvrdit, že nemoc je způsobena zlými duchy, protože nikdo ještě neviděl, jak člověk onemocní kvůli bakteriím, a důkazy pro to jsou z velké části nepřímé.

Vzhledem k velkým výhodám, jež skýtá uvažující mysl, kterou každý oceňuje v každodenní zkušenosti, je s podivem, že kterýkoliv jiný způsob myšlení by dokázal vysvětlit zásadnější povahu našeho bytí, přesto tradičně metafyzické výklady stvoření, dobro a zlo, morálka a přírodní úkazy mají dál rozhodující vliv na velkou část naší civilizace a mystickým kultům se tedy v našem věku počítačů zvyšují počty členů. Mezi lidmi, kteří ztratili tradiční víru, se etika a morálka staly relativními, vycházeje z potřeb lidí za různých okolností. Tam, kde jsou staré metafyzické důvody k dobrému chování diskreditovány, tam je zlidštění etiky nejpřirozenější, cožpak není správné chování zavedeno na prvním místě k užitku lidí? S tím můžeme upřímně souhlasit, až nato, že když je lidské chování ospravedlňováno ‘spokojeností‘, musíme nejprve rozhodnout, zda jsou příčiny ‘spokojenosti‘ vždy morální. Je evidentní, že lidé mohou žít šťastným a zároveň nemorálním životem, a akt mučedníka trpícího za lidstvo okouzluje moderní filosofii: „Pokud je to pro vás správné, udělejte to.“

Účel tohoto spisu je trojí: za prvé dokázat, že v záležitostech, které spadají do oblasti tradičního náboženství, není třeba vystoupit za hranice nám známého vesmíru; za druhé ukázat, že relativistický, liberální a humanistický názor, který do značné míry nahradil tradiční náboženství, může být nejen falešný, ale i zničující; a za třetí, jak naznačuje název, představit racionální základ etického chování, získaný prostým pozorováním a dedukcí. Od čtenáře jen žádáme, aby uznal, že našimi jedinými prostředky, jak cokoliv dokázat, je na rozumu založené pozorování či extrapolace pravděpodobného, a jakožto obyvatelům tohoto vesmíru by nám naše střízlivé uvažování mělo říkat, že jsme vázáni věřit jen tomu, co zahrnuje naše sféra zkušenosti. Tragédií tradičního náboženství je, že za tisíciletí metodou selekce ustavilo absolutizované názory, potřebné pro lidskou společnost, zatímco pokračovalo v zavádění těchto absolutizovaných názorů na nadpřirozené příčinnosti. Když je v osvícené éře tato nadpřirozená příčinnost podkopána, absolutizované názory se uvolňují. Pokusíme se zde problematiku absolutizovaných názorů vyřešit bez tradičního náboženství.

Reklamy
No comments yet

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: