Skip to content

Stíny mysli

Březen 4, 2014
by

Za onoho času jsem byl fanda vážné hudby, z něhož se stal fanda Iron Maiden, fanda thrash metalu, fanda death metalu a hudebník a konečně black metalový hudebník. Co mne hnalo touto cestou byla melancholická atmosféra, agresivita a energie hudby. Stále mám rád vážnou hudbu a rovněž Iron Maiden, zvláště jejich album «Somewhere in Time», avšak thrash a death metal ztratily své kouzlo ve chvíli, kdy jsem  – v roce 1991 – nalezl něco lepšího.


Tím něčím lepším nazýval Euronymous «black metal», a ono jméno převzal z alba Venomu. A bylo to v té době něco úplně nového; nejednalo se původně o styl hudby, ale vzpouru proti komerční povaze a nedostatku originality death metalu. Tzv. black metalové skupiny se všechny považovaly za originální; u všech se předpokládalo, že přinesou scéně něco jedinečného a zvláštního. Pokud ne, nebyly «true»; tj. nebyly hodny označení black metal.

Darkthrone měli svou satanskou image; Burzum mělo image temné fantasy. Mayhem se tehdy neměli čím chlubit, teprve měli vydat své první pořádné album («Deathcrush» bylo absolutní sračka), ale měli Euronyma, takže byli přirozeně považováni za «true». Immortal nebyli «true», a proto místo toho nazývali svou hudbu «holocaust metal» , ze strachu z Euronyma a jeho reakce, kdyby začali používat označení black metal.

Darkthrone a Burzum – jediné skupiny, které měly na počátku roku 1992 své album – byly příliš úspěšné, aby to však mělo své trvání. Jak se dalo čekat, když mají nějaké skupiny úspěch, jiné skupiny rovněž chtěly hrát tento kdysi nový hudební styl – a ano, oni to vnímali jako hudební styl. Takže se z toho hudební styl stal, a my viděli, jak se vynořuje spousta napodobitelských skupin; Emperor, Enslaved, Gorgoroth a další také začali hrát hudbu velmi podobnou hudbě Darkthrone a Burzum. Euronymous se to nejprve pokoušel zastavit a dokonce pár skupin navštívil a vyhrožoval jim, aby je přiměl toho nechat, ale samozřejmě to bylo beznadějné.

Na scéně vládl zmatek, a s úspěchem Burzum – smluvně vázaných s Euronymovým labelem – Euronymous náhle uviděl příležitost změnit svůj uboze fungující byznys v něco ziskového, a začal s těmito napodobitelskými skupinami podepisovat smlouvy. Viděl to tak, že si pojišťuje spojence ve své «válce» proti trendovým death metalovým skupinám.

Osobně se mi nelíbilo, když jiné skupiny vykrádaly můj hudební styl, ale než chodit kolem a zuřit kvůli tomu, jsem prostě udělal něco nového – zase. Nahrál jsem na počátku roku 1993 album «Filosofem» a vyvořil něco, co se považovalo za «anti-black metalové album». Chtěl jsem ukázat napodobitelům, že všichni nemusí znít stejně; můžete udělat něco vlastního. Jako jsem to udělal já.

«Přirozeně» toto naprosto selhalo, a skupiny najednou začaly dělat hudbu, která zněla zrovna jako hudba na «Filosofem», a já to vzdal ….

Aha, samozřejmě jsem byl blázen; skupiny vlastně nevykrádají hudbu druhých, pokud ji nekopírují; skupiny, které nás následovaly, nebyly napodobitelské skupiny. Byly prostě tvořivými dětmi, které se inspirovaly hudbou druhých a které měnily a dokonce zlepšovaly hudbu, kterou se inspirovaly. Spíše než se cítit uražen, bych měl být hrdý, že jsem druhé inspiroval, aby hudbu dělali. Většinou velmi dobrou hudbu, to jsem si jist. Nicméně opravdu nevím; byl jsem příliš pošetilý, abych se vůbec pokusil si něco z toho poslechnout. Má mysl se uzavřela. Mé srdce se uzavřelo.

Jedním z důvodů toho rovněž bylo, že jsem časem viděl, že Burzum nejen inspirovalo druhé, aby dělali dobrou hudbu, ale také že ho využívaly, či spíše zneužívaly, tytéž síly, které změnily death metal v nihilistický hnůj. Black metal se jakožto hnutí také změnilo v nihilistický hnůj; všechny špatné věci se propagovaly – intenzivně.

Jakožto srdcem Evropan jsem přirozeně nechtěl být toho součástí, tudíž jsem opakovaně k tomu všemu vyjadřoval své opovržení. Myšlenka, že by mé tvořivé snahy a jméno byly používány k propagaci nihilistického hnutí, pro mne byla velice urážející. A přirozeně jsem měl právo se tak cítit.

Někdy dělám dobré věci a příležitostně by z mých rtů mohl vzejít proud slov, který má smyl, ale většinu času jsem samozřejmě ten starý blázen, který byl uražen, když se tehdy v roce 1992 druhým má hudba líbila, takže když jsem se léta  pokoušel vyjádřit své opovržení k překrucování a zneužíváním black metalu, nepodařilo se mi vysvětlit, že vlastně nesmýšlím špatně o jednotlivcích, kterým se tzv. black metalová hudba líbí. Proč taky? Všichni jsme, abych tak řekl, ztracené duše na umírajícím světě, které byly zbaveny veškerého duchovního života a energie společnostmi, v nichž zijeme, a jsem ponecháni, abychom nalezli nový duchovní život a energii sami. Klopýtáme, padáme a znovu vstáváme, jak jdeme vpřed, a black metal, i když prázdný a klamný, jako většina věcí na tomto světě, je v podstatě dobrou bránou k Božskému světlu [česky]. Když nic jiného, tak black metal je cestou k nalezení pravého významu, pozitivním směrem a novým životem pro mnohé.

Vidím to tak, že ti, co jsou okouzleni agresí, melancholií a/nebo harmonickou atmosférou black metalu, nalézají se na cestě k tomu, stát se lepšími, a jsou tak již lepšími než zbytek, a já nechci, abyste měli pocit, že o vás smýšlím špatně, když mluvím špatně o dnešním black metalu. Nemám black metalový (ani jiný metalový) styl života, ale to neznamená, že mám něco proti těm, které tento životní styl chytil.

už metalovou hudbu nehraju, takže to samozřejmě neříkám z komerčních důvodů. Jen si myslím, že dostáváme od tohoto světa, v němž žijeme, už tak dost sraček. Není důvod k té hromadě přidávat další.
HailaR WôðanaR! HailaR BalduR!

Varg Vikernes

30. dubna 2013

přeloženo z: www.thuleanperspective.com

komentářů 22 leave one →
  1. morgarath permalink
    Březen 7, 2014 12:33

    Lord Morbivod mě nějak zvlášť nenadchnul. Slyšel jsem ho sice jen na HFA, kde je snad podezřele často a vždycky s jiným projektem (:-D) ale nějak mi u toho chybí ten pocit, že do toho dává duši, do skládání muziky. Možná že ji tam dává, no ale jak má těch projektů tolik… A zdá se mi jako by často opakoval podobné riffy, postupy. Zní to hodně podobně všechny ty jeho výtvory. Ale třeba War for War se mi docela i zamlouval, zase tak špatně to neznělo, ale nedá se říct, že bych takovou muziku vyhledával.
    To spíš už tolikrát zmiňovaný Burzum, Darkthrone, Isengard, Cult of Fire jsou taky skvělí (ex-Maniac Butcher), Kroda, Inferno, nebo Satanic Warmaster či Goatmoon… :-D a mnoho a mnoho dalších kapel.

  2. Pustevnik permalink
    Březen 7, 2014 00:42

    Jo Masters hammer už klasický black nehrajou, ale to u nich snad není na škodu. Z českých kapel nejsou špatné projekty kolem Morbivod. Nebo moravští Silent stream of godless elegy jsou dobří. Ale ti hrají takový ethno doom a teď mají i pohansky laděné texty (které se mi moc nelíbí). Pak třeba projekt bývalého kytaristy Root Blackieho Cales jsou výborní. Takový pohanský dark? Metal. A nebo tu písničku co nahrál pod hlavičkou Blackosh na split s masters hammer, to je hodně slušný black metal…S tím festivalem to nevidím realně. Já nejsem něaký velký fanoušek blacku takže ty kapely ani neznám:-) . Ale tak třeba se zadaří a pojede někdo známý a naskytne se šance:-)

Zanechat Odpověď

