Skip to content

Kauza Putinova „dvojníka“

Září 26, 2013
by

Lidé se často někomu podobají, politiky z toho nevyjímaje. Své by o tom mohl povídat třeba Miroslav Sládek či Jiří Paroubek. Minulý pátek se v médiích jako zjevení objevila zpráva o tom, že byl v ukrajinském Kyjevě objeven dvojník ruského prezidenta Putina. Nejednalo by se asi o nic zvláštního, kdyby ovšem nešlo o psa.

Zpráva, svou informační hodnotou nepříliš výživná , překvapivě zaplavila naše seriozní mediální servery – objevila se mj. na Novinkách, Centru, Deníku, Týdnu, Idnes a samozřejmě i bulvárním Blesku, kde jedině by to snad vzhledem k úrovni článku očekávat šlo. Jak jsem již napsal, lidé se často někomu podobají – jiným lidem, zvířatům či postavám z filmů. Není na tom prostě nic zvláštního. Osobně mi tedy připadá celkem trapné zvěřejňovat zprávu o tom, že nějaký pes vypadá jako Putin. Pokud se navíc jedná o představitele světové velmoci, tak je to možná až nevhodné. Zmíněný článek dále citoval různé nadšené reakce různých komentujících, kteří se touto podobností skvěle bavili. Novinka nicméně dobře zapadla mezi další zprávy o Putinovi, které nejen naše média přináší jen proto, aby tohoto politika zesměšnila či urazila. A to v podstatě jen z toho důvodu, že se snaží dělat jinou politiku než unifikovaný blok západních států.

Samozřejmě v našich končinách by se asi těžko objevila zpráva o tom, že se nějaké zvíře podobá některému ze západních politiků. I když není problém si něco takového představit i v jejich případě, nicméně oni posměváčkové by se jistě nebavili, pokud by někdo např. přirovnal Condoleezu Riceovou k Ziře z Planety opic, či kdyby zveřejnil některý z  obrázků níže.

obama pesmichellecondolkerry 2McCaincheney

Podobné obrázky se však v západních médiích neobjeví ani jako satira. Ne však proto, že by to bylo pod jejich úroveň. Tento styl humoru či přímo hanlivá přirovnání totiž oficiální média publikují jen v případě osob, jejíchž obraz je žádoucí u veřejnosti pokřivovat. Média většinou nemají rády toho, kdo jim nezobe z ruky, a k takovým osobám Putin právě patří. Protože mne udivilo, že se hloupá zpráva o kyjevském psovi do českého zpravodajství nejen dostane, ale uchytí se v takové míře, dal jsem se v kauze putinovského dvojníka do menšího pátrání.

Naše média zprávu převzala z deníku The Moscow Times, který v Moskvě vychází v angličtině od roku 1992. Svým názvem snad má vzbuzovat dojem serioznosti ve stylu New York Times. Ve skutečnosti se však jedná o noviny, které jsou v Moskvě zdarma k mání na ulicích, v hotelech, restauracích apod. V klasických novinových stáncích však ne. Možná proto, že noviny pravidelně dávají najevo kritický postoj k současné ruské vládě. Pokud přináší podobně důležité zprávy o představitelích státu, tak se možná ani nelze moc divit.

The Moscow Times lze tedy přirovnat třeba k u nás zdarma distribuovaným periodikům, jako je Metro. Nakolik je však pravděpodobné, že by se nějaký článek, navíc takových kvalit, dostal z plátku typu Metra až do světových médií? V případě The Moscow Times to příliš složité není. Noviny vlastní od roku 2005 finská nadnárodní/mediální skupina Sanoma Oyj, vůdčí mediální skupina v severských státech, která je rozdělena na pět divizí (časopisy, zprávy, vzdělávání a literatura, zábava, obchod). Sanoma působí více než v deseti evropských zemích a patří mezi pět hlavních evropských vydavatelů časopisů se silnou pozici v Belgii, Chorvatsku, Dánsku, Estonsku, Litva, Lotyšsku, Nizozemí, Rusku, Srbsku, Ukrajině  a , světe div se, Slovensku a České republice (zdroj : http://en.wikipedia.org/wiki/Sanoma).

Konkrétně česká odnož – Sanoma Media Praha (v letech 2002-2011 Sanoma Magazines Praha) – je součástí společnosti Sanoma Media Russia & CEE (SMRCEE). Patří finskému mediálnímu koncernu Sanoma a zastřešuje aktivity této firmy ve střední, výhodní a jihovýchodní Evropě (info z webu Sanoma). Česká Sanoma vydává např. časopisy Story, Vlasta, Květy, Překvapení a další.

Mediální magnát Aatos Erkko s manželkou

Mediální magnát Aatos Erkko s manželkou

Jakákoliv nedůležitá lokální zpráva se samozřejmě může rozletět do světa o to snáze, pokud ji přinese taková nadnárodní mediální skupina, jako je např. Sanoma. Ale stejně tak události, které lze považovat za důležité i v zahraničí, nemusí projít hned na počátku hned tím nejhrubším sítem. Jde jen o to, jaké informace se mají lidem dostat na oči, a které ne. O tom rozhodují mediální agentury, které logicky pracují s informacemi v souladu s instrukcemi a zájmy svých majitelů. Jinými slovy, co a v jaké formě se objeví v informačních kanálech ve výše zmíněných  zemích, mají do jisté míry pod palcem Finové! I když, pokud půjdeme do důsledků, s těmi Finy to není až tak přesné. V čele skupiny Sanoma stál až do minulého roku Aatos Juho Michel Erkko (16. září 1932 – 5. května 2012), považovaný za vůbec nejbohatšího člověka ve Finsku. Jeho otec, Eljass Erkko, byl novinář a politik, člen finské vlády za liberální stranu, jeho matka, Angličanka židovského původu Eugenia Violet Sutcliffe, přišla do Finska za bolševické revoluce v Rusku. Sám Aatos Erkko se o politiku patrně rovněž zajímal, protože figuruje na seznamu účastníků zasedání Bilderbergu, konaném  6.-9. čevrna 1991 v německém Baden-Badenu. Sám vlastnil 58,4% Sanomy, dalších nejméně 14% vlastnila Erikova sestra a její děti. Rodina vlastní nejméně 77,7% korporace a skrze různé Erkkovo podnikání 80-85% Sanomy. Sanoma spolu s korporací Alma media, vlastněnou švédskou rodinou Bonnierů (původním jménem Hirschelů), ovládá všechny nestátní televize a téměř všechna důležitá média ve Finsku. Obě společnosti vlastní 51% STT, finské zpravodajské agentury, která zajišťuje zprávy pro finská média, včetně státem vlastněné YLE či nadnárodní agentury, jako je Reuters.

Suma sumárum, jestliže Západ vyčítá Putinovi a ruské vládě cenzuru a filtrování informací,  my zde na „Západě“ na tom nejsme o nic lépe, možná spíše hůře. Zatímco totiž v Rusku kontrolují tamní média proruské, či chceme-li pronárodní síly, západní média kontrolují kruhy nadnárodní prostřednictvím mediálních skupin, které často patří jen několika málo jedincům či rodinám. Proto se tolik médii prezentovaných zpráv  podobá jako vejce vejci a má stejného ducha. Zesměšňování Putina či představitelů jiných států, kteří usilují o nezávislou a pronárodní politku, je tak spíše projevem záště nadnárodních médií nad tím, že se tito politici snaží udržovat lid mimo sféru vlivu těchto mediálních, ale i dalších nadnárodních sil, zasahujících do všech sfér – od hospodářských, ekonomických až po kulturní, vzdělávací a sociální.

bush_monkey

Reklamy
komentáře 3 leave one →
  1. Raimund z Patagonie permalink
    Říjen 2, 2013 03:59

    Oceňujeme, že si dal autor práci s hledáním i koncipováním článku, který podle je nás díky tomu docela objevný. My jsme podobně v minulosti hledali vlastníky primy (několik rodin s podezřelými jmény) a Novy (Lauder), ovšem stačila nám wikipedia a moc námahy to nedalo. Jinak, i když je blesk bulvár, zjišťujeme, že je mnohdy čitelnější a hlavně zajímavější, než média, která ze sebe dělají něco lepšího, ale přitom je v nich do očí bijící plitkost a prázdnota, čím samozřejmě nechceme nikomu doporučovat četbu blesku.

  2. morgarath permalink
    Září 26, 2013 21:49

    K tomu Metru
    Metro > MAFRA > Andrej Babiš
    http://www.mediaguru.cz/2013/06/babis-akupuje-medialni-skupinu-mafra/#.UkSPB4tIuMk

  3. Erik permalink
    Září 26, 2013 19:59

    Osobně si demokratická média řadím mezi silové „resorty“. Stejně tak i bankéře.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: