Skip to content

Wotan

Květen 9, 2012
tags:
by

wotanJméno tohoto boha znamená něco jako šílenství nebo zuřivost, ale může znamenat i myšlenku či mysl. Výkladů je mnoho a myslím, že nemá smysl se jimi více zaobírat.

Po dlouhou dobu stál v čele germánského panteonu Tiwaz. Tius, který byl uctíván jako bůh nebes a měl dohled a moc nad veškerým konáním. Wotan byl znám jako válečný a zuřivý bůh. Bylo běžným zvykem mezi germánskými kmeny, že se před bojem domluvili na tom, že bez ohledu na výsledek budou zajatci obětováni Wotanovi. Také mu byli před bitvou zasvěcovány nepřátelské šiky. Je zajímavé, že zbraně bývaly posvěceny právě Tiwazem, kterému se také přísahalo na tasené meče. Tiwaz měl rovněž dohled nad bojovým děním a obětovalo se mu ve prospěch úspěšného završení boje. Wotan z toho tudíž vychází jakožto duch samotného aktu války, válečné zuřivosti a posedlosti bojem. Wotan sám o sobě nemá a ani nechce mít vliv na vítězství té či oné strany. V podstatě je mu to jedno. Jde mu pouze o naplnění samotné podstaty, o vzplanutí ducha válečníka a zapálení bojového ducha v nitru člověka.

Povaha Wotana je dvousečná. Na jedné straně je to tato válečná zuřivost a běsnění, a na straně druhé je to moudrost sebezasvěcení, poznání magie a duch inspirace. Myslím, že tato dvousečnost vychází právě z jeho původní podstaty, kterou je zuřivost a válečná posedlost, která se ovšem nevylučuje s moudrostí a inteligencí. Naopak tato zuřivost a šílenství může být kolikrát inspirativní. Vždyť tyto dvě paralely můžeme najít i v nás samotných. Lidé také nejsou pouze dobří či zlí, v každém z nás se bijí temné a světlé stránky povahy. Pokud člověk pozná sám sebe, může lépe pochopit i pravou povahu Wotana. Wotan prošel šamanským sebezasvěcením, kdy visel na světovém stromě po devět nocí, probodnut vlastním kopím, zpola utopen v studnici poznání a na pokraji smrti poznal a pochopil tajemství osudu. Wotan také obětoval své oko, aby mohl pít z Mímirovi studny. Výměnou za to získal vnitřní zrak a pochopení celého komplexu Yggdrasilu.

Myslím, že Wotan je bezesporu zajímavý bůh. Dle dobových zápisů později převzal od Tia roli hlavního v panteonu a tudíž od něj začala spousta šlechtických rodů odvozovat svůj původ, což je naprosto normální. Vládnoucí vrstvy tohle činily vždy a ve všech koutech světa, bez ohledu na poznání či pochopení daného božstva. Spousta lidí má také z Wotana strach či obavy, právě z důvodu jeho dvousečnosti a jakési údajné nevyhraněnosti a příliš temného charakteru. Je mu rovněž  vyčítána přelétavost a to, že nechává někdy vyhrát v boji toho, kdo mu ani pořádně neobětoval. Ale už v Hávámálu stojí že ,,lepší malá prosba, než obětinou příliš plýtvat“.

Mnoho lidí ho ovšem také vnímá jako boha výlučně machistického, výlučného krále Asgardu a Yggdrasilu, který všem svrchovaně vládne. Dle mého názoru to hraničí s křesťanským chápáním. Je třeba si uvědomit, že Wotan je jedním z mnoha bohů devíti světů i když bývá nazýván Všeotcem. A samozřejmě jako všichni ostatní, i on zde má své opodstatnění a svou funkci a úlohu, která ovšem nespočívá ve vládnutí.

Wotan je jako sám život, nestálý, přelétavý, putující, zuřivý i moudrý. Je bohem bojovníků, básníků i mágů. Osobně mám Wotana velmi rád právě kvůli jeho charakteru. Byl to jeden z prvních bohů se kterým jsem se kdysi dostal do kontaktu a v podstatě to byl on, kdo mě zavedl na stezku poznání. Wotana se mi osvědčilo vzývat při pokusech o psaní článků. Podle toho proces psaní také probíhá, např. týden až čtrnáct dní jsem absolutně bez nápadů a inspirace takřka ve stavu vyhoření. Potom najednou přijde rychlá myšlenka a nápad, který pak v rychlosti a zuřivém záchvatu inspirace naráz a většinou bez úprav zpracuji. Mnoho takového materiálu sice také někdy končí v koši, ale to už patří k věci.

Buď tedy pozdraven Pane bouří, inspirace a zuřivé posedlosti…

Advertisements
komentáře 3 leave one →
  1. Červen 7, 2012 10:22

    Velmi zajímavý článek. Doufám žetu máš rozpracováno víc bohů :)

  2. Asgard permalink
    Květen 10, 2012 11:13

    ldk permalink
    Wotan je opravdu složitý bůh. Na současném stupni svého duchovního rozvoje mě inspiruje pouze svou jednou polovinou (tzn. moudrost sebezasvěcení, poznání magie a duch inspirace).
    Beru i toto: „Vždyť tyto dvě paralely můžeme najít i v nás samotných. Lidé také nejsou pouze dobří či zlí, v každém z nás se bijí temné a světlé stránky povahy“
    „Wotan z toho tudíž vychází jakožto duch samotného aktu války, válečné zuřivosti a posedlosti bojem. Wotan sám o sobě nemá a ani nechce mít vliv na vítězství té či oné strany. V podstatě je mu to jedno“ „Spousta lidí má také z Wotana strach či obavy, právě z důvodu jeho dvousečnosti a jakési údajné nevyhraněnosti a příliš temného charakteru“
    Přesně tak, osobně hraji radši na jistotu a nemyslím, že smyslem by měla být válka (a už vůbec ne válečná zuřivost), ale sebezdokonalení, kolegialita a tvorba hodnot (a samozřejmě i schopnost jejich ochrany).

  3. ldk permalink
    Květen 9, 2012 20:01

    Vidíš,Asgarde? Tohodle ty potřebuješ!

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: