Skip to content

O úctě k přírodě a staré moudrosti

Leden 15, 2012

bordel v leseZdroj: www.pohanskykruh.wordpress.com

K tomuto pokusu o článek mne přimělo několik věcí: podivně teplá zima, opětovné „vyčítání“ mé osobě, že nevlastním řidičský průkaz, a procházka lesem. Tedy zdánlivě neslučitelné záležitosti. Pokusím se tedy vysvětlit souvislosti.

To, že počasí není zrovna zimní, je jistě znát. Do lesa, nedaleko něhož bydlím, jsem se loni touto dobou nedostal. Všude bylo plno sněhu a tady u nás na Vysočině jsou lesy v zimě místy dost divoké. Tedy divoké, můžete pod sněhem našlápnout něco, co byste velmi neradi….  Nemyslím třeba větev, jezevčí noru nebo shnilou kládu. Myslím něco, co do lesa opravdu nepatří: Rezavý sud, starou pneumatiku, doslouživší televizor i porcelánového trpaslíka. Prostě bordel! Někteří naši spoluobčané mají totiž zajímavý zvyk. Co nepotřebují a co už dosloužilo, vyhodí. Jenže ne tam, kde jsou pro to určené prostory. Oni netřídí odpad, oni ho dokonce ani neroztříděný neodvezou na skládku! Naloží ho sice do auta, ale odvezou ho do lesa. A v lese pěkně vysypou. Čím větší bordel, tím líp!  Letos nesněží. To je potom v lese bez listí všechno vidět. Tuhle jsem si do toho našeho hvozdu vyšel. A všechen ten bordel a mrdník (jiné slovo snad není příhodnější) tam přímo křičí: „Je mě tu málo! Koukej sem taky něco vyhodit!“. No, ještě že nemám a nechci auto. Kdybych ho měl, třeba by mě to taky lákalo! Takhle nosím jak tydýt odpad do kontejnerů a popelnic. Asi jsem nějaký divný. Nerozbíjím v přírodě flašky, nezapaluji si v lese cigáro a občas z něj ten mrdník i odtahuji. Samozřejmě, že za čas je tam zase. Co s tím?! Kde se v lidech bere ta zhovadilost a neúcta k přírodě?! Někdo může namítnout, že je to naše „národní“ vlastnost. Ale to se mi nezdá. Mrdník v lese jsem viděl i v Polsku, Mad’arsku, na Slovensku, v Anglii i v „pořádkumilovném“ Německu. Takže dědictví bolševika to nejspíš nebude….  A co to tedy je? Že by už „civilizovaný“ člověk ztratil opravdu všechnu soudnost a k přírodě se choval tak hrozně?

Já nejsem rozhodně žádný greenpisák ani člen fanklubu Strany Ze(b)lených. Nemyslím si, že kůrovec má taky právo na život jako někteří tito exoti. Ale ony se ty „obnovitelné“ zdroje zas tak rychle neobnovují. Nějaký dobrák vypustí chemickou kejdu do lesa a nestará se o to, co se stane pak… Každý člověk v naší zemi může udělat něco pro přírodu. Na každém sídlišti a v každé ulici jsou označené popelnice nebo kontejnery. Každý, kdo umí číst pochopí, kam který odpad patří. Je to přeci tak jednoduché!  Třídit bordel je tak prosté. Proto nechápu kreténa, který než aby u své chaty platil za svoz odpadu, ten mrdník hodí do lesa. Člověka hned napadne: Má chatu v lese, to asi bude chtít, aby tady bylo čisto. Ale ne! Oni si na tom snad někteří jedinci ještě zakládají, že sviní své okolí!

Pořád mluvíme o tom, jak být aktivní. Co takhle domluvit se  s několika kámoši a když už teda máte to auto (aby bylo taky jednou opravdu užitečné), zapřáhnout za něj vozík a uklidit alespoň malý kousek toho „svého“ lesa?

A jak to souvisí s pohanstvím? Hm…  Myslíte, že naši předkové byli takoví bordeláři, že si svinili okolí vlastních domovů? Dovedete si představit, že třeba starý Slovan by vysypal nějaké rezaté svinstvo do potoka nebo dokonce studánky? Dovedete si představit, že nějaký starověký Řek, který v každém prameni spatřoval sídlo nymfy a v každém stromu obydlí Najády, by rozhazoval po Atických hájích rozflákané amfory? Já ne….  Naši předkové Přírodu ctili. Vnímali ji jako součást svého domova. Oni v ní viděli Život. Matku Zemi. Najděme tedy v sobě kus cti našich předků. Zkusme pro naši zem a pro přírodu něco udělat. A můžeme začít u odvozu těch pneumatik, co si je „odložil“ Franta Vomáčka támhle v lesíku. A až ho tam příště potkáme, tak mu ty pneumatiky můžeme omlátit o tykev. Příroda bude mít jistě radost. A bohové budou rovněž potěšeni….

Myslič

Advertisements
komentářů 17 leave one →
  1. Pagan permalink
    Leden 26, 2012 19:10

    m:Ty si další z křesťanskejch sraček přitakávající dnešnímu režimu.Takže starý Vikngové,Keltové a Slovani jsou u tebe taky nacisti?A psychopati?A jak víš že se naši předkové nechovali k přírodě líp?Chovali se k přírodě líp,protože k ní měli úctu a byl to základ jejich víry.Ani nevíš,o čem pohanství je ty špíno.
    A jedna malá poznámka:Nejsi ty náhodou rodu západoasijskýho?Nebo v nějaký vládní organizaci nebo církvi!?Já jsem neutrální a nejsem v žádný organizaci,ale vím že tyhle lidé ze západní Asie mají tendence se navážet do Pohanů a podlými triky obrátit veřejnost na svojí stranu.Takže jestli si toho ražení nebo jsi měl předka za války v nějakym táboře a léčíš si z toho mindráky,tak si to nech do zednářský lóže.

  2. Leden 20, 2012 18:03

    Dobrý den , ty chybějící lesy ve Středozemí – Mediteránii si myslím jsou hlavně kvůli těm galérám v řeckých a římských válkách (i pozdějších středověkých) , kdy jich během i jediné bitvy vzalo za své třeba celé loďstvoi několik stovek a na stavbu těch mnohých galér naráz , které potřebovali vojenští stratégové nahradit , zřejmě padly ony lesy na Balkáně . A samozřejmě , ty kmeny musili tahat kdo jiný než místní obyvatelé a otroci = lidi bez budoucnosti a ti místní i otroci samozřejmě neměli zájem na nějakém vysazován stromů , jelikož věděli , že přijde stratég jiný a zase je bude nutit kácet stromy a tahat k moři na stavbu válečných galér . Takže jim určitě bleskla hlavou myšlenka (místním obyvatelům postiženým požadavky „stavitelů galér“) : žádné stromy = žádné galéry = žádné tahání kmenů .
    Je to podobné jako i dnes , když bude vědět člověk , že ať udělá cokoliv a přesto vždy někdo přijde (třeba politik s „dobrými úmysly) a obere jej pomocí zákonů s „dobrými úmysly“ o to , co vytvořil , tak ví , že to nemá budoucnost a přestane se snažit vůbec a nebude na tom o nic hůř .

  3. Leden 20, 2012 17:06

    K tomu Středomoří:

    Je pravda, že Římané v Makedonii a Thrákii káceli (a vykáceli) dubové lesy. Ovšem zase až za křest’anské Byzance. Tehdy doslova vydrancovali lesy na stavbu Konstantinopole.

  4. SitňaN permalink
    Leden 20, 2012 14:50

    Vladislav:
    S tým vyhubením veľkých šeliem v strednej európe nemáš tak celkom pravdu. Na Slovensku sa im darí celkom dobre a napr. vlky sa rozšírili aj do Maďarska (pohorie Matra), kde o nich nechyrovali vyše 300 rokov.

  5. Vladislav permalink
    Leden 20, 2012 08:58

    Miloš: středomořský ekosystém subtropických vždyzelených stromů a křovin, rostoucí na skalnaté půdě s minimální mocností, byl vždy extrémně citlivý na jakékoliv odlesňování, navíc ve spojení s intenzivní pastvou. Tyto polohy trpí obrovským letních suchem a i na naše podmínky velmi silnými zimními dešti – na „vyprahlém“ chorvatském či italském pobřeží spadne 2-3x více ročních srážek, než u nás, avšak většina z nich během pouhých několika měsíců v roce. Tak, jak dopadlo Středomoří, by dopadla každá podobná oblast, pokud by se v ní rozvíjela jakákoliv civilizace. Důkazem, že devastace Středomoří byla pouze vedlejším nechtěným efektem relativního přelidnění ve spojení s přírodními podmínkami, je např. to, že v italských či řeckých horách, i přes mnohatisíciletou civilizační kontinuitu, nebyly vyhubeny velké šelmy – vlci a medvědi, zatímco ve střední Evropě, mnohem lesnatější, byly do konce 19. století vyhubeny všude, a to naprosto cíleně.

  6. kamínek permalink
    Leden 20, 2012 02:39

    Byl jsem s kamarády prolízat pár méně známých jeskyní v moravském krasu . Chodili jsme a hledali další jeskyně .V lese jsme si dali svačinku a jeden si schoval šlupku od banánu do batohu .Vím , je to taková blbost ,ale vznikla debata , kde padaly argumenty . Tak nevím ,ale já třeba neodhazuji zbytky jídel v lese do ohně , protože to udělá radost zvířátkům , kteří tam přijdou po nás . Jinak ještě když jsem v lese autem odpadky odvážím ,ale při vícedenním pochodu s batohem odpad spaluji nebo zakopávám . To stejné platí i při základní potřebě vždy vše zakopat . Protože když je někde od člověka nasraný to mě rozčílí nejvíc. Člověk co si nedovolí na veřejnosti klidně udělá v lese . A tak jak si doma háklivě uklízí a zkrášluje svoji zahrádku (téměř zamilovaně) klidně udělá v lese bordel.( je to přímo rovnice úměrnosti ) A přitom odhodit třeba na náměstí odpadky není taková hrůza protože další den přijede služba , která uklidí ( něco jako v kině ) Toto chování (jinak civilizovanych lidí vychází z neznalosti a strachu z lesa )

  7. Miloš permalink
    Leden 20, 2012 00:33

    Myslím že si pohany opravdu moc idealizujete, například staří Řekové a Římané vykáceli lesy v celém Středomoří a na ostrovech často zůstaly jen holé skály, protože na tak malém území se po vykácení lesů nedokázala udržet voda.

  8. Vladislav permalink
    Leden 19, 2012 22:35

    m: dej si studený obklad, chlapče, a navrch pár zdrávasů – uleví se ti.

  9. Rowan Morrison permalink
    Leden 19, 2012 22:12

    Samozřejmě souhlasím s Vladislavem a Ronem. Na druhou stranu dodávám, že každý duševně silnější člověk ví, že pokud si pod sebou neuklidí, tak shnije ve špíně….a proto se musí řídit vlastním úsudkem a neohlížet se na všeobecný úpadek.

    m: Strčte si tento druh demagogie za klobouk. Vy necítíte rozdíl mezi koncentráky a spravedlivou popravou válečného zrádce ?

  10. Leden 19, 2012 19:20

    Přesně tak, Vladislave, s každým, kdo s námi nesouhlasí, šup do plynu nebo ke zdi. „Pohanství“ patrně znamená udělat z Evropy jeden velký koncentrák. Nechápu, proč „národovectví“ (ke kterému mám jinak kladný vztah) přitahuje právě takové – v zásadě nepříčetně nenávistné – lidské typy?

  11. Vladislav permalink
    Leden 17, 2012 14:05

    Ron: naprostý souhlas!
    M: co je pro mě posvátné, to většinou neničím či ničím v podstatně menší míře, než to, co považuji za profánní – tak velí už i prostá logika. Pokud považuji les za místo, kde sídlí duše předků, pokud vyrůstám na pohádkách o panně zakleté do javorového stromu či pokud vybuduji svatyni (např. polabská Retra), kterou obklopím hektary posvátného lesa, v němž se nesmí jakkoliv kácet či pást, je velmi pravděpodobné, že ten les budu ničit s podstatně většími ohledy, než pokud budu členem společnosti, která tvrdí, že zvířata a rostliny nemají duši a jsou to jenom věci. Souvislosti mezi pouštním monoteismem a likvidací přírody jsou stejně zřejmé, jako mezi ročním cyklem Slunce a ročními obdobími. S tím těžko něco zmůžou jakékoliv „vědecké“ práce financované tučnými granty, mající dokázat, že „oni ti (indiáni, Keltové, Vikingové, staří Slované) nebyli o nic ohleduplnější, než pozdější křesťanská Evropa, jen neměli tak dokonalé technické prostředky“. To je jen pitomá, hloupá relativizace, naprosto škodlivá a zhoubná, a pokud to přeženu, tak kdyby byla válka, stavěl bych za ni ke zdi, nic jiného si takové bláboly nezaslouží.

  12. Ron permalink
    Leden 17, 2012 00:45

    Dovolím si nesúhlasiť s poniektorými názormi.
    Jednoznačne tvrdím, že chyba je v tom, že ten vzťah a úctu k prírode či už u nás, alebo aj u Arabov, v ľudoch zabilo monoteistické náboženstvo. A je to jedno či kresťanstvo, či islam, sú to len dve vetvy toho istého jedu z Judei. Každý z nich prechádza časťou sinusoidy. kresťanstvo bolo vo svojom vrchole v stredoveku. Človek ako taký, bol maximálne potlačený a expanzia kresťanstva bola na vrchole. Dúfam, že momentálne sme na zostupnej časti, žiaľ v islame je to na vzostupe i napriek modernej dobe a možnosti komunikácie.
    A brať ako vzor vzťahu k prírode to ako žili ľudia v kresťanských mestách v stredoveku je veľmi skresľujúce (samozrejme týmto vrcholom „kultúry bol poznačený aj vidiek, aj tam zasiali svoj jed). Veď stačí porovnať len napr. hygienu atď. medzi stredovekou Európou a blízkym východom,Japonskom,Čínou …
    K staroveku je veľmi ťažké sa vyjadrovať (a už vôbec k jeho vzťahu k prírode). Už tu bolo viackrát spomínané, že kto písal dejiny, čo sa mohlo z nich zachovať, keď jediná vzdelanosť bol pod silnou náboženskou „cenzúrou“ – víťazi písali dejiny na svoj obraz. A myslím si, že i novodobá archeológia je poplatná dobe a v podstate všetci sú odchovaní monoteistickým mliekom (ako naši historici komunistickým), aj tí čo sa považujú za ateistov majú tiež monoteistické klapky na očiach (aj tu na webe). Ako sa vraví čo sa vrane chcelo, to sa vrane prisnilo – čo chcú vidieť historici (ako si to predstavujú) to hľadajú a o to aj nájdu (to v tom vidia, prípadne si to prispôsobia, ako už bolo spomínané na iných weboch). A k vykopávkam? Po nás, keď budú vykopávky na Luníku IX.,Krompachoch…, čo povedia o našej kultúre, hygiene…Veď si len zoberte, čo tu, na našom webe, o nás píšu kresťania, že ako Pohania chceme robiť krvavé obety pohanským bohom, páchať obradné smilstvo a pod.
    K Aborigénom a ďalším úbohým tzv.„prírodným“ národom (i Indiánom)? Žiaľ, po dlhodobom kontakte s modernými ľudmi sú to už len úbohé figúrky, ktoré nepatria ani sem, ani tam. Vlastné sme im zničili a sem tiež nepatria.
    Veď aj nám, s Pohanskými koreňmi, jed z Judei (obradnou vraždou Pohanskej duše) vlastné zničil, väzby s predkami a našimi Bohmi popretŕhal. A výsledok je to čo vidíme v lesoch, vo vzťahoch k prírode, planéte, predkom, národe, krvi, čo sa deje medzi ľudmi – tu by sme mohli pokračovať donekonečna.
    Samozrejme nemôžem to doložiť, ale ja to tak cítim.

  13. R.O. permalink
    Leden 16, 2012 17:29

    Ono by to chtělo ekologii vrátit původní význam. Vyrvat ji z rukou novolevičáků a kapitalistů. Kdy se stala prostředkem prosazování jistých myšlenek a vytváření zisků.

  14. Leden 16, 2012 16:08

    M:

    No dobře, lesy se samozřejmě žd’ářili, o tom žádná…. A středověk?! O tom jsem přeci nepsal. A co se týká toho pravěku, je rozdíl, vyhodit ohlodanou kost a nebo televizi…

  15. Leden 16, 2012 11:07

    Já bych si v tomto směru o minulosti žádné iluze nedělal. Přírodní prostředí bylo snad i „lepší“ nebo „krásnější“, ale určitě ne tím, že by naši předkové „zemi“ nějak vědomě chránili. Některé přírodniny byly sice posvátné, ano, ale mám protipříklady:

    1) Lidé v neolitu (a někde v Rusku donedávna) žďářili lesy, tzn extenzivně vypalovali. Vypálili kus lesa, po dvou letech se posunuli o kus dál a vypálili další.

    2) Přírodní národy neznají nic jako „odpad“ nebo „průmyslový odpad“. Je pro ně zcela běžné odhazovat věci kolem sebe. Co myslíš, že dělají Indiáni, Aboriginci v Austrálii nebo „pohanští“ Indové? – pojem „odpad“ vůbec nechápou a přijde jim naprosto přirozené odhazovat věci v poušti nebo v lese.

    Ti „přírodní“ Aboriginci spí ve svých rezervacích na hromadách odpadků. Co myslíš, že jsou ty „obytné mohyly“ (telly – např. Tel Aviv) na Blízkém východě? Jsou to hromady odpadků, kulturní souvrství, které se hromadilo od neolitu dodnes. A středověk? Tam, kde byla ve středověku „první patra“, jsou dnes sklepy, protože hromaděním odpadků, především hoven a hnoje, se zvedla úroveň někde (například na Staromáku) až o 8 metrů. To samé platí pro náš pravěk – předpokládám, že v neolitu celou sídlištní plochu tvořila souvislá vrstva odhozených střepů a kostí. Mimochodem, Želivský kázal na kupě hnoje, která tehdy stála uprostřed náměstí.

    3) „Posvátná“ Británie Keltů a Germánů byla úplně odlesněna už v době železné. Území Čech z velké míry také.

    4) Poslední lesy u nás, i horské (včetně Krkonoš) byly vykáceny nejpozději za Marie Terezie, ale už za poděbradských válek v Čechách nebyly než malé hospodářské remízky z olší a břízek. Pole byla menší (dokud komouši nerozorali meze), ale byla úplně všude.

    5) Kromě rezervací jsou ty lesy, co máme dnes, jen hospodářské plantáže na smrky a borovice a se skutečnými lesy nemají mnoho společného. Ta „matka příroda“ a podobné věci jsou jen moderní mýtus.

    Na příspěvek by se dalo odpovědět také takto:

    (od 5:00 mluví o odpadu)

  16. Leden 16, 2012 00:45

    S tímto plně souhlasím. Sám rád chodím na procházky do lesa, v naprosté pohodě se během nich přemítá nad vším možným a nemožným…
    Občas na nějaký ten bordel narazím. Když mám u sebe batoh a jde třeba o jedinou pet láhev, tak ji odnesu. Většinou to ale nechávám ležet.
    No proč to píšu: kdyby náhodou PK uspořádal nějakou čistící akci, tak bych se k ní rád přidal.

  17. Swantoviet permalink
    Leden 15, 2012 21:09

    Můj oblíbený komiksový kreslíř Karel Jerie, můj velkej vzor, na tohle téma už něco málo zpáchal:
    http://www.kareljerie.cz/ilustrace/o-zlobivem-houbari/
    http://www.kareljerie.cz/houbari/
    http://www.kareljerie.cz/posledni-lec/

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: